Velkommen til min blog

Dette er min blog i faget Dansk, kultur og kommunikation. Her vil du kunne følge lidt med i, hvad vi laver i faget.

fredag den 9. september 2011

Traditioner i forandring

Iagttagelse
Hvad gør folk når de snakker i mobiltelefon?
Når de tager telefonen siger de, "ja det er...", "Hej", "mojn"
Det er tilsyneladende lige meget hvor man er når man besvarer sin telefon. Midt på gågaden, i bil, køen i butikken, frisør etc.
Der bliver ikke lagt skjul på, hvad der tales om, alle omkring kan være med på et lytter.

Refleksioner over læst litteratur:
1. Livet på nettet
En opfordring til at tage sine børn i hånden og vise dem vejen ind i nettets verden. En verden der for de unge har stor betydning for deres sociale liv, venskaber og kendskab til sig selv. De bruger nettet til mange forskellige ting, søge informationer, spille og skrive med venner. Nettet er en nødvendighed for at være med i ungdomskulturens fællesskab.


Jeg glemmer aldrig da jeg skulle lære at skrive sms første gang. Det tog simpelthen så lang tid og jeg måtte somme tiden ringe til min veninde for at spørge, hvordan man gjorde. Det var hende der havde insisteret på, at jeg skulle ha sådan en skide mobil. Jeg var meget modvillig og kunne ikke se, at jeg havde et behov for sådan en! Lige så modvillig var jeg da en kammerat anbefalede mig at få bredbånds forbindelse til min computer, i stedet for modem. Nej nej så meget ville jeg aldrig komme til at bruge min computer. Det er ti år siden nu og hvor er det sjovt at tænke tilbage på. I dag kører computeren fra 9 morgen til 22 aften i mens man flittigt sms´er ved siden af :0)
Diskosionen om, hvornår børnene må få en mobil, kommer ikke til at ske herhjemme. Vi følger strømmen og ser, hvornår de andre i klassen begynder at få dem. Den store øver sig allerede og har stort set en mobil (uden simkort) på sig hele tiden. Den skal bare være der.

Nu har jeg ikke en af de der smarte mobiler, fordi jeg bilder mig ind de ikke er til at finde rundt i og så har jeg ikke behov for alt det de kan (endnu). Så jeg bliver da rimelig imponeret når en 3 årig navigerer for vildt rundt på sin fars smartphone. Men det er da kanon tænker jeg. De lærer meget om teknologien og at benytte sig af den allerede fra helt små og det ruster dem til at begå sig i den verden når de for alvor kommer i den målgruppe.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar